Sunday, January 26, 2014

Cara Jimat Elektrik Yang Berkesan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Cara jimat elektrik yang berkesan. Alhamdulillah sejak saya guna tips yang ditunjukkan dalam buku jimat elektrik nampaknya sudah membuahkan hasil. Bulan Januari 2014 ini bil elektrik rumah saya tak perlu bayar. Bawah RM 20 dan dibayar oleh kerajaan Malaysia. Terima kasih kerajaan Malaysia.

Jika sebelum-sebelum ini bil elektrik walaupun penggunaanya bagi saya tak banyak. Namun masih kena bayar juga. Risau dengan tarif bil yang naik tempoh hari jadi saya pun mencari kaedah macam mana cara nak jimat elektrik. Alhamdulillah jumpa buku cara jimat elektrik ini. Saya ikut tips yang diberikan dalam buku ini dan hasilnya saya tahu cara yang terbaik untuk jimatkan penggunaan elektrik di rumah.

Cara Jimat Elektrik yang Berkesan, jimat elektrik,
Cara Jimat Elektrik yang Berkesan.
Ada yang kata jika nak jimat elektrik mudah sahaja. Jangan guna perkakasan elektrik di rumah kita. Jika tak guna, nak masak kena guna kayu api dan arang nampaknya. Malam-malam guna lilin sebagai lampu. Nak kipas guna kertas kotak keras. Tak kan tinggal di rumah sekarang ini nak guna semua tu. Sebenarnya boleh sahaja kita guna semua perkakasan elektrik di rumah. Cuma kadang-kadang bila salah guna dan membazir itulah yang menyebabkan bil elektrik rumah kita naik melambung. Jika kita tahu menggunakan perkakasan elektrik dengan cara sepatutnya. Pasti masalah pembaziran elektrik tidak akan berlaku.

Kebanyakan di rumah-rumah kita sekarang ni ada macam-macam perkakasan elektrik. Dari pada lampu, kipas angin, penyejuk penyaman udara, televisyen, dapur elektrik, hud dapur, periuk nasi elektrik, cerek air elektrik, peti sejuk, penyejuk beku makanan, ketuhar gelombang mikro, mesin basuh, pengering elektrik, pemanas air, pengering rambut, komputer, seterika, pembersih vakum, mesin jahit elektrik, pengisar, lampu taman serta macam-macam lagi. Nak tutup semua tu tak mahu guna pasti masalah yang akan berlaku. Tetapi jika tahu cara penggunaannya. Pastinya pembaziran elektrik dapat dielakkan. Jika nak tahu semua ini. Saya cadangkan kawan-kawan lihat buku panduan jimat elektrik ini.

Dapat jimat elektrik nanti, pastinya perbelanjaan untuk elektrik dapat digunakan untuk menampung perbelanjaan lain atau boleh dimasukkan ke dalam akaun simpanan bulanan kita. Dapatkan panduan jimat elektrik dengan segera. Jangan nanti bila bil dah melmbung naik tinggi baru kita nak marah kat pihak lain pula. Setiap kita memainkan peranan dalam penjimatan elektik di rumah.

Jimat elektrik, Jimat duit poket kita.

P.S Mungkin anda mengatakan bahawa panduan ini tidak perlu sangat kerana di rumah anda tidak menggunakan peralatan elektrik yang digunakan. Tahukah anda dengan panduan ini, anda akan lebih mendapat penjimatan yang tidak disangka-sangka kerana kemungkinan ada peralatan elektrik yang anda telah salah kaedah penggunaannya. Jadi nak tahu sila rujuk panduan jimat elektrik ini yea. Gunakan elektrik di rumah dengan bijak dan berhemah.

No comments:

Post a Comment